Według Europejskiej Agencji Środowiska ok. 25% całkowitej emisji CO2 w UE w 2019 r. pochodziło z sektora transportu, z czego 71,7% z transportu drogowego. W ramach działań mających na celu redukcję emisji CO2 i w celu osiągniecia neutralności klimatycznej do 2050 r. należy ograniczyć emisje gazów cieplarnianych o 90%, w porównaniu z poziomem z roku 1990.

W porównaniu do pozostałych źródeł, takich jak: energetyka, przemysł, rolnictwo, czy mieszkalnictwo, transport jest jedynym sektorem, w którym emisje gazów cieplarnianych wzrosły w ciągu ostatnich trzech dekad o 33,5%. W 2019 r. transport drogowy odpowiadał za około jedną piątą emisji w UE, z czego największy udział, ze względu na ilość, miały samochody osobowe.

Emisje CO2 z transportu pasażerskiego znacznie się różnią, w zależności od rodzaju transportu. Samochody osobowe są jednak głównym źródłem zanieczyszczeń, odpowiadając za 60,6% wszystkich emisji CO2 z transportu drogowego w Europie.

Unia Europejska wprowadzając nowe cele w zakresie emisji CO2, stara się ograniczyć szkodliwe emisje z nowych samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych.

Komisja Europejska w lipcu 2021 r. zaproponowała obniżenie limitu emisji z samochodów osobowych i dostawczych o kolejne 15% od 2025 r., a następnie redukcję o 55% dla samochodów osobowych i 50% dla dostawczych do 2030 r. oraz osiągnięcie zerowego poziomu emisji do 2035 roku.

Ile CO2 emitują zatem samochody?



Biorąc pod uwagę proste przeliczenia stechiometryczne reakcji spalania można łatwo wyznaczyć masę emitowanego CO2 w zależności od spalanego paliwa. Porównując ze sobą względem jednostki objętości, a więc względem jednostki paliwa kupowanego na stacjach paliw w całej Polsce widać wyraźnie, że spośród benzyny, oleju napędowego i skroplonego do postaci ciekłej LPG najmniej CO2 emituje ten ostatni. CNG jest natomiast zatłaczany do zbiornika pojazdu w formie gazowej, pod ciśnieniem ok. 20 MPa i choć sprzedawany na stacjach w m3, to spalanie samochodów osobowych napędzanych CNG producenci podają w kilogramach na 100 przebytych kilometrów.

Tabela 2 przedstawia średnie spalanie nowoczesnego samochodu z segmentu B crossover, w zależności od rodzaju paliwa. Porównywanymi w tym segmencie były samochody grupy Volkswagena: Seat Arona (TSI, TDI i TGI) i Volkswagen ID4.

Spośród trzech najbardziej popularnych paliw: oleju napędowego, benzyny i LPG, najmniej CO2 na 100 km emituje LPG. Ponadto, na przekór powszechnie panującemu przeświadczeniu, emisja CO2 ze spalania oleju napędowego w przeliczeniu na przejechany dystans jest niższa w porównaniu do spalania benzyny. Najmniej CO2 w odniesieniu do pokonanej trasy emituje jednak CNG. Kluczowe znaczenie na emisyjność CO2 ma zatem ilość spalanego paliwa przez samochód. Dodatkowo, porównując samochody napędzane konwencjonalnymi paliwami z samochodem elektrycznym i zakładając, że energia do pokonania przez ten samochód dystansu 100 kilometrów w całości powstaje z węgla (wskaźnik emisyjności 1 kWh wyprodukowanej w elektrowni lub elektrociepłowni z węgla wg KOBiZE z 2019 r w Polsce wynosi 0,758 g), widać, że emisja CO2 wcale nie jest mała, plasując się na poziomie pomiędzy olejem napędowym a LPG. Z tego powodu warto do zasilania samochodów elektrycznych wykorzystywać tzw. „zieloną energię” ze źródeł odnawialnych.


Źródła:

  1. https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/society/20190313STO31218/emisje-co2-z-samochodow-fakty-i-liczby-infografiki
  2. https://pl.econologie.com/Emisje-co2-litra-paliwa%2C-benzyna-lub-diesel-gpl/
  3. https://www.autocentrum.pl/spalanie/seat/arona/
  4. https://www.motofakty.pl/artykul/volkswagen-id-4-test-wrazenia-z-jazdy-zuzycie-energii-ceny.html

 



Autor: Aleksander Krótki
Zakład Transformacji Energetycznej
kontakt: akrotki@ichpw.pl